Nesiseka skaityti spausdinto teksto?

  • Paskelbė : Jurga Diksienė
  • Paskelbta: 2021-11-15
  • Kategorija: Aktualijos

Lietuvos higienos instituto duomenimis, tokių žmonių, kuriems sunku skaityti spausdintą tekstą, Lietuvoje yra daugiau nei pusė milijono. Taigi ir tarp mūsų yra asmenų, kuriems sudėtinga perskaityti spausdintinį tekstą.

Susipažinkite: tai- ,,Elvis“- virtuali ,,gyvo“ balso biblioteka. Galėsite girdėti tekstą, kurį sunku perskaityti. Šių metų pradžioje startavo atnaujinta virtuali biblioteka- Elvis. Čia saugomi skaitmeniniai ištekliai, kurie padėtų ir mokiniams, ir suaugusiems. Tai labai didelis palengvinimas ir tiems vaikams, kuriems sunku skaityti.

Lietuvos aklųjų biblioteka įsijungė į Latvijos disleksijos asociacijos koordinuojamą Erasmus+ programos lėšomis finansuojamą projektą „Garsiniai vadovėliai – pagalba skaitymo sunkumų turintiems mokiniams ir jų mokytojams“ .

Disleksija- mokymosi sutrikimas, sukeliantis skaitymo ir rašymo sunkumus. Verta atkreipti dėmesį, jei vaikas:

-skaito lėčiau nei jų bendraamžiai;

-neatskiria kai kurių raidžių, garsų ar žodžių;

-lėtai rašo;

-sako, kad tekstą kitame puslapyje mato susiliejusį ar judantį;

-klysta rašydami net ir paprasčiausius žodžius, tokius kaip ,,ir” ar ,,katė”;

-sunkiai geba sekti užrašytas instrukcijas;

-dažnai nesupranta to, ką tik perskaitė;

-netvarkinga rašo.

Jei dirbate kompiuteriu namuose, pasakykite savo mokiniui, kad , naudotų ryškų šriftą (Tachoma, Arial), šrifto dydis turi būti ne mažesnis, kaip 14. Nerašykite vien didžiosiomis raidėmis. Mažąsias skaityti lengviau.

Šie vaikai labai kūrybingi, labai jautrūs patiriamoms nesėkmėms. Tad jei sunku skirti panašias raides, jungti į skiemenis, teksto apimtys didelės, galima tekstą išklausyti.

Jeigu vaikas sunkiai supranta, ar du žodžiai rimuojasi (byra- kyla, padas-ratas), jei sunkiai įsimenamos abėcėlės raidės, nauji žodžiai; dažnai klysta, tardami paprastus žodžius, tai šios bibliotekos ištekliai gali padėti. Tiesiog užsidedi ausines ir klausai.

Virtualioje Elvis bibliotekoje ne tik garsinės knygos. Čia yra tekstinių leidinių PDF formatu, kaupiami daugiafunkciai vadovėliai DAISY formatu, skirti disleksiją turintiems mokiniams.

DAISY formatu parengti vadovėliai ypatingai draugiški skaitymo sutrikimų turintiems vaikams, nes tekstas, skaitomas diktoriaus balsu, realiu laiku yra paryškinamas ekrane. Tokiu vadovėliu mokinys galės naudotis ir pamokos metu (tiesa, prireiks išmanaus įrenginio ir ausinių).

„Gyvo“ balso garsinės knygos ypač svarbios mokiniams– padeda taisyklingai tarti, kirčiuoti, suvokti sakinių struktūrą, intonacijos svarbą, plečia žodyną. Dalis ELVIS knygų yra laisvos prieigos, tačiau daugiau nei 13 tūkstančių pavadinimų leidinių galima gauti tik pateikus pažymą.

Iš viso knygų srauto įgarsinimui atrenkamos geriausios, populiariausios. Elvis ištekliai nemokami, bet jais gali naudotis tik tie, kurie turės patvirtinantį logopedo ar Tarnybos dokumentą, kad asmuo negali skaityti įprasto spausdintinio teksto.

Jei kiltų klausimų- skambinkite ,,Elvis“: 8 667 80 541.

Labai patariu išbandyti šnekos technologijas:

a) https://www.tilde.lt/snekos-technologijos

b) https://liepa.rastija.lt/Pažintuvas/Teksto-sintezavimas

c) Džeimis Oliveris : ,,Nepamirškite: Jūsų galimybės yra beribės!“- įdomi sėkmės istorija-

http://disleksija.labiblioteka.lt/.../nepamirskit.../...

Parengė logopedė Rasa Kartanienė

SKAITYMO STRATEGIJOS

Parenkant specialiųjų poreikių mokiniams negrožinius (informacinius, dalykinius) tekstus būtina atsižvelgti į kelis svarbius reikalavimus:

1. Dalykinės informacijos kiekis turi būti saikingas – ne per daug ir ne per mažai mokinio amžiui ir suvokimo galimybėms.

2. Tema reikalinga, įdomi ir tinkama mokiniui.

3. Tekstas turi būti parašytas aiškiai, nuosekliai, mokiniui suprantama kalba.

4. Informacija, pateikta tekste, turi būti teisinga, taisyklingai vartojami terminai.

5. Prie dalykinių tekstų turi būti kuo daugiau iliustracijų, nuotraukų, brėžinių, žemėlapių ir kt., kurie papildo ar paaiškina žodinę informaciją

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Patyčių dėžutė
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
7. 13.50 - 14.35
  • 1. 08.00 - 08.45
  • 2. 08.55 - 09.40
  • 3. 09.50 - 10.35
  • 4. 11.00 - 11.45
  • 5. 12.00 - 12.45
  • 6. 12.55 - 13.40
  • 7. 13.50 - 14.35
  • 8. 14.45 - 15.30
Socialinio ir emocinio ugdymo programa finansuojama projekto „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas II" Nr.09-2.2-ESFA-V-729-03-0001 lėšomis